Menu
   Świat Gier Komputerowych

Niniejsza strona katalogowa dzieli się na następujace sekcje:
--> Info
--> Logo ŚGK
--> Różne wersje numerów i płyty
--> Dodatek Konsola
--> Arena Online
--> Plakaty
--> Techtoorki, książeczki i inne gadżety
--> Okładki.

Info

Numer zerowy ukazał się w 1992 r. jako wkładka wrzutka reklamowa do Amigowca.
Numer pierwszy: Nr 1, styczeń 1993 r.
Ostatni numer: nr 7/8 ukazał się w lipcu 2003 r.

Skany --> RetroReaders.
Skany numerów, okładki płyt, obrazy płyt, zripowane menu z płyt, etykiety pudełkowe, koperty
--> Biblioteka Shoonaya.

Wydawca:
numery 1/93 - 2/96: PWH ALFIN sp. z o.o., 85-017 Bydgoszcz, ul Świętojańska 2/7,
numery 3-4/96 - 12/98: IMAGO sp. z o.o., 85-067 Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 12A,
numery 1/99 - 7-8/03: Egmont Polska sp. z o.o., Warszawa.

Redaktor naczelny:
numery 1/93 - 3-4/93: Mirosław Domosud,
numery 5-6/93 - 7-8/03: Piotr Pieńkowski.

Adres redakcji:
numery 1/93 - 2/96: 85-017 Bydgoszcz, ul Świętojańska 2/7,
numery 3-4/96 - 7-8/03: 85-067 Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 12A.

Serwis redakcyjny: http://sgk.com.pl/, uruchomiony 14.08.1997 r.
Zobacz --> komunikat z numeru 9/97 o uruchomieniu serwisu.

Artykuły o historii ŚGK:
Robocza strona erda --> Artykuły opublikowane w Świecie Gier Komputerowych,
C64 Power --> Piotr Pieńkowski: Początek Prasy Komputerowej w Polsce - kontynuacja,
Wciśnij EMTER --> Marcin Traczyk: Historia ŚGK,
Wikipedia --> Świat Gier Komputerowych.

Oprawa:
numery 1/1993 - 9/2000 = spięte zszywkami,
numery 10/2000 - 7-8/2003 = oprawa klejona.

Ilość stron (z okładkami):
numer 0/1992 = 8 stron,
numery 1/93 - 12/1994 = 68 stron,
numery 1/1995 - 9/1995 = 80 stron,
numery 10/1995 - 2/1996 = 84 strony,
numery 3-4/1996 - 1/1997 = 100 stron,
numer 2/1997 = 116 stron,
numery 3/1997 - 8/1999 = 100 stron,
numery 9/1999 - 9/2000 = 116 stron,
numery 10/2000 - 8/2001 - 148 stron,
numery 9/2001 - 5/2002 = 132 strony,
numery 6/2002 - 12/2002 = 124 strony,
numery 1/2003 - 3/2003 = 116 stron,
numery 4/2003 - 6/2003 = 100 stron,
numer 7-8/2003 = 124 strony.

Redaktor naczelny Piotr Pieńkowski


z nru 4/94

z nru 4/95

z nru 2/97

z nru 7/98

z nru 6/99


z nru 11/00

z nru 12/01

z nru 6/02

z nru 9/02

z nru 7-8/03

Logo ŚGK



W numerze 2/2003 w ramach artykułu zatytułowanego "10 lat starych, dobrych czasów czyli kronika Świata Gier Komputerowych", opublikowana została notka o historii logo ŚGK zatytułowana "Ekstremalne logowanie".



Zobacz --> notkę historyczną o logo ŚGK.


Niżej i obok przedstawione są w kolejności chronologicznej loga okładkowe ŚGK.




Numery 1/93 - 7/96
cała szerokość okładki:



Numery 9/96 - 1/99
2/3 szerokości okładki,
globusik zmieniony od numeru 8/96:

Numery 2/99 - 10/2001
2/3 szerokości okładki:



Numery 2/99 - 9/2000 wersja CD,
2/3 szerokości okładki:



Numery 11/2001 - 3/2003
cała szerokość okładki:



Numery 4/2003 - 7-8/2003
cała szerokość okładki:


Różne wersje numerów i płyty

Od numeru 1/1993 do numeru 1/99 czasopismo ukazywało się w jednej wersji - bez płyty.
ISSN 1230-8773, indeks 320358.

Od numeru 2/99 do numeru 9/00 ukazywały się dwie wersje: wersja bez płyty i wersja z 1 płytą CD.
Wersja bez płyty: ISSN 1230-8773, indeks 320358, wersja z płytą: ISSN 1427-2164, indeks 352098.

Od numeru 10/2000 do 3/2003 ukazywała się jedna wersja z płytami CD:
numery 10, 11 i 12 z 2000 r. ukazały się z 1 płytą CD, następne numery ukazały się z 2 płytami CD za wyjątkiem numeru 1/02, który ukazał się z 3 płytami CD. ISSN 1230-8773, indeks 320358.
Od numeru 10/00 do numeru 10/01 płyty umieszczane były w pudełkach, potem w kopertach foliowych, od numeru 12/02 w kopertach kartonowych..

Od numeru 4/2003 do 7-8/2003 ukazywała się jedna wersja bez płyty, ISSN 1230-8773, indeks 320358.

Niżej są przykładowe winiety dwóch wersji numeru 1/00:




Przykładowe etykiety pudełkowe z numeru 6/01


przód, strona zewnętrzna

przód, strona wewnętrzna

tył

Przykładowe okładki płyt i menu płyty z numeru 6/01


płyta z demami, patchami itp.

płyta z grą

menu płyty z demami, patchami itp.

Kartonowa składana koperta na płyty z numeru 2/03


strony zewnętrzne koperty
 

strony wewnętrzne koperty
w kieszonkach widoczne płyty

Płyty CD z 1996 r.

W 1996 r. ukazały się 2 płyty CD Świata Gier Komputerowych: 1/96 i 2/96, ale nie były związane z konkretnym numerem - można je było zamówić w redakcji lub kupić w wytypowanych sklepach z oprogramowaniem w cenie 9,60 zł za płytę. Niżej są strony z reklamami tych płyt (kliknij żeby powiększyć).


ŚGK nr 9/96 strona 5

ŚGK nr 10/96 strona 5

ŚGK nr 12/96 strona 5

Dodatek Konsola

Wkładka "Konsola", nadtytuł: Dodatek specjalny ŚGK, ukazywała się od ŚGK nr 9/96 do 12/97. Dodatek był współspięty centralnie z czasopismem głównym i liczył 8 stron odrębnie paginowanych od 1 do 8, za wyjątkiem numeru 4/96 (z ŚGK 12/96), który liczył 12 stron. Między środkowe strony dodatku były jeszcze wpięte plakaty, ale nie należały one do dodatku Konsola. Na okładce czasopisma głównego, od numeru 9/96 do 7/97, dodatek określany był jako "Dodatek o konsolach - pismo w piśmie!". Pierwszy numer Konsoli (ten z ŚGK 9/96) nie był oznaczony swoim własnym numerem na stronie okładkowej, ale na dole poszczególnych stron widnieje napis: Konsola 1/96, numer drugi, z ŚGK 10/96, miał już swój własny numer na stronie okładkowej: 2/96 (na dole stron: Konsola 2/96), podobnie numery 3/96 i 4/96, natomiast od numeru 1/97 numer własny Konsoli był taki sam jak wydania głównego. Dodatek składał się ze strony okładkowej zawierajacej m. in. wstępniaka i spis treści oraz działów: Nowinki, Zagrywy, Sprzęcicho, Różności (w niektórych numerach nie było działu Sprzęcicho). Potem dodatek został przekształcony w rubrykę w ramach działu Trybuna. Rubryka zachowała logo (pomniejszone i przekręcone o 90 stopni) dotychczasowego dodatku wraz z nadtytułem: Dodatek specjalny ŚGK, była współpaginowana z czasopismem głównym i zajmowała dwie strony. Ukazywała się od ŚGK nr 1/98 do 10/98.

Fragment wstępniaka z ŚGK nr 9/96:

Dodatkowe strony postanowiliśmy zużytkować na cele szlachetne. Połowa poszła na opisy gier, a połowa na... KONSOLĘ. Tak, mamy nareszcie dział poświęcony grom konsolowym, a właściwie nie dział, tylko odrębne pismo. Idea jest taka - pismo w piśmie, czyli dwa w jednym, czyli jakość gwarantowana.

Fragment wstępniaka z pierwszego dodatku Konsola z ŚGK nr 9/96:

W tym numerze ŚGK otwieramy nowy dział poświęcony w całości konsolom do gier. Nosi on tajemniczą (hmmm...) nazwę KONSOLA i jest właściwie pismem w piśmie. Mam nadzieję, że szamponowa koncepcja DWA W JEDNYM przypadnie Wam do gustu - wszak konsolowcy nareszcie znajdą w ŚGK coś dla siebie, zaś komputerowcy będą mieli okazję szerszego spojrzenia na świat gier.

Fragment wstępniaka z ŚGK nr 1/98:

Zniknęła także „Konsola” jako osobny dodatek specjalny, co jednych ucieszy, a innych zmartwi. Pomimo tak radykalnego posunięcia, nie zrezygnowalismy z niej jednak do końca, przobrażając ją w samodzielna rubrykę, równorzędną z „Filmem” czy „Bez prądu”.

Fragment wstępniaka do rubryki Konsola z ŚGK nr 1/98:

Wraz ze znaczącymi zmianami w ŚGK, metamorfozie uległa także stara, dobra KONSOLA. Od tego numeru, miast osobnym dodatkiem specjalnym, stanie się ona niezależną i stałą rubryką, w której będziesz mógł się dowiedzieć, co słychać w konsolowym światku i jakie gry są tu obecnie na topie. Naturalnie z racji objętości tej rubryki, będziemy tu zamieszczać same konkrety - super ważne wieści oraz notki recenzujące absolutne hity.

Fragment wstępniaka z ŚGK nr 11/98:

Poczynając od tego numeru, zawieszamy na czas nieokreślony działalność "Konsoli" i prawdę mówiąc, wszystko wskazuje na to, że będzie to stan stały. Główną naszą intencją w tworzeniu tej rubryki była szeroko rozumiana promocja tego rodzaju rozrywki i kiedy rynek ten już się ustabilizował, a na naszym rynku pojawiło się kilka specjalistycznych pism, naszą misję uważamy za skończoną. Mówiąc wprost, wracamy do naszych ukochanych gier komputerowych i właśnie na nie przeznaczamy wygospodarowane w ten sposób miejsce.


Winieta z ŚGK nr 9/96, widoczny napis "DODATEK O KONSOLACH - pismo w piśmie!":


Przykładowe strony dodatku i rubryki:
 

dodatek Konsola nr 1/96
z ŚGK nr 9/96

dodatek Konsola nr 12/97
z ŚGK nr 12/97

rubryka Konsola
z ŚGK nr 1/98

Arena Online

Arena Online wystartowała w numerze 12/2001 jako dział poświęcony grom internetowym. Od numeru 12/02 Arena Online została powiększona i nadano jej charakter "pisma w piśmie", otrzymała nowe logo, dodano podtytuł "magazyn internetowych graczy" umieszczony na dole strony okładkowej AO, strony AO były nadal współpaginowane z czasopismem głównym, ale czcionka zastosowana do numerowania stron znacznie różniła się od pozostałych stron, strona okładkowa była stroną nieparzystą czasopisma (przedtem - parzystą), początkowo strony zreorganizowanej AO były węższe od pozostałych stron czasopisma o ok. 1 cm (potem z tego zrezygnowano). Ukazywała się aż do ostatniego numeru ŚGK.

Fragment wstępniaka z ŚGK nr 12/2001:

Miesiąc temu obiecałem, że w następnych numerach będzie jeszcze sporo niespodzianek. W tym wydaniu ŚGK, dotrzymując słowa, mam przyjemność zapowiedzieć jedną z nich - premierę nowego działu (a właściwie megadziału) zatytułowanego „Arena Online”. Jak łatwo się domyślić, będziemy tutaj poruszać tematy związane z grami sieciowymi. Przygotowywaliśmy się do tego posunięcia przez blisko pół roku i prawdę mówiąc mieliśmy wystartować już w poprzednim numerze, ale nie byliśmy jeszcze do końca gotowi, a nie chcieliśmy robić byle czego, byle być pierwszym. Teraz w każdym razie poddaję pod Waszą ocenę nasze wysiłki. I oczywiście gorąco namawiam do oceny działu i co ważniejsze, podzielenia się z nami swoimi uwagami. To dla nas bardzo ważne, bowiem chcelibyśmy, aby „Arena Online” możliwie jak najlepiej spełniała Wasze oczekiwania.

Fragment wstępniaka z ŚGK nr 12/02:

Po trzecie, zachęceni Waszymi pochwałami na temat naszej „Areny Online”, zdecydowaliśmy się powiększyć ten dział i nadać mu charakter oddzielnego pisma. Nie powinno to zresztą nikogo zaskakiwać, bowiem od dawna wiadomo, że nie tylko popieramy idę e-sportu, ale w dodatku sami chętnie oddajemy się grom multiplayerowym.

Przykładowe strony tytułowe Areny Online:
 

z ŚGK nr 12/01

z ŚGK nr 12/02

z ŚGK nr 7-8/03

Plakaty

Plakaty z lat 1993 - 2000

Plakaty zamieszczane w ŚGK w latach 1993 - 2000 były współspięte centralnie z czasopismem głównym, więc łatwo można je było wyjąć po odgięciu zszywek i w obiegu wtórnym numery ŚGK często spotykane są bez plakatów. Plakat zajmował dwie strony czasopisma. Początkowo plakaty były zamieszczane nieregularnie, ale już w pierwszym numerze tzn. 1/93 zamieszczony został Kalendarz 1993 - środkowe strony numeru: styczeń - czerwiec, odwrót: lipiec - grudzień. Kolejny plakat zatytułowany Świat Gier Komputerowych, zamieszczony został w numerze 5-6/93, na jego odwrocie był cennik sklepu ŚGK. W numerze 7-8/93 nie było plakatu, dwie środkowe strony numeru zajmował artykuł ze spisem gier zatytułowny "W co grać na A1200?", a na jego odwrocie był cennik sklepu ŚGK. Od numeru 9-10/93 do 12/95 dwie środkowe strony numeru zajmował plakat, a na jego odwrocie był cennik sklepu ŚGK. Numer 12/95 był ostatnim numerem, w którym ukazał się cennik sklepu ŚGK. W numerze 1/96 plakat nie ukazał się, natomiast od numeru 2/96 do numeru 9/00 ukazywały się 2 plakaty, jeden na odwrocie drugiego, za wyjątkiem numerów 2, 3 i 4 z 1999 r., w których plakaty nie ukazały się. Do czasu ukazania się pierwszego numeru dodatku Konsola plakaty (i cennik sklepu) były domyślnie współpaginowane z czasopismem głównym. W okresie ukazywania się dodatku Konsola, tzn. od numeru 9/96 do numeru 12/97, plakaty nie były współpaginowane, czyli były stronami bez numerów, wpiętymi między środkowe strony dodatku Konsola. W numerze 1/98 plakaty także nie były współpaginowane, natomiast od numeru 2/98 plakaty były ponownie domyślnie współpaginowane. Ostatnie współspięte plakaty ukazały się w numerze 9/00, od numeru 10/00 ŚGK zaczął ukazywać się w oprawie klejonej bez plakatów.
Zobacz --> Spis plakatów 1993-2000.

Przykładowe plakaty:


z ŚGK nr 6/95

z ŚGK nr 10/98

z ŚGK nr 7/00

Plakaty z 2003 r.

W roku 2003 do numerów 1/03 i 2/03 zostały dodane złożone megaplakaty jako luźne dodatki-wrzutki, określane również jako super-plakaty lub plakaty giganty. Każda z tych wrzutek składała się z dwóch plakatów, z których jeden umieszczony był na odwrocie drugiego. Wrzutka do numeru 1/02 zawierała na jednej stronie plakat z górną część Lary Croft, na drugiej Kalendarz 2003, natomiast wrzutka do numeru 2/03 zawierała na jednej stronie plakat z dolną częścią Lary, a na odwrocie - plakat Władca Pierścieni. Określenia megaplakat, super-plakat lub plakat gigant uzasadnione były wymiarami plakatu. Plakatów z numeru 1/03 nie miałem w ręku (znam je tylko z opisu we wstępniaku do numeru 1/03), ale przypuszczam, że były tej samej wielkości co plakaty z numeru 2/03, czyli 61 x 86 cm. Plakaty po złożeniu zajmują jedną ósmą powierzchni całego plakatu, ale taki złożony plakat o wymiarach 21,5 x 30,5 cm jest większy od wymiarów czasopisma i nie mieści się w oknie domowego skanera A4. Niżej jest fragment wstępniaka z numeru 1/2003.
Niżej i obok są zdjęcia plakatów
z numeru 2/2003



Techtoorki, książeczki i inne gadżety

<---- Obok - fragment spisu zatytułowanego "Gadżetomania" z artykułu "10 lat starych, dobrych czasów czyli kronika Świata Gier Komputerowych" opublikowanego w ŚGK nr 2/03 (w pozycji drugiej od góry zamiast 4/99 powinno być 12/99).
Niżej jest opis pierwszej techtoorki z numeru 11/99
(kliknij żeby powiększyć):

Niżej widoczne są dwie strony techtoorki z numeru 2/00, wymiary 7,5x15 cm (kliknij żeby powiększyć):
po lewej przód - Flanker 2.0,
po prawej tył - Unreal Tournament:

Przykładowe dodatki specjalne
(zeszyty nazywane przez redakcję książeczkami)


do numeru 1/00
32 strony, 19,5x26,5 cm

do numeru 5/00
36 stron, 14,5x20 cm

do numeru 11/00
32 strony, 14x19 cm

Techtoorkowy Niezbędnik Gracza



<---- Obok - Techtoorkowy Niezbędnik Gracza, który był dodatkiem do numeru 2/03 (kliknij żeby powiększyć). Niżej jest fragment wstępniaka z numeru 2/03:

Do tego jest jeszcze megaplakat z "Władcy Pierścieni" i... Techtoorkowy Niezbędnik Gracza, zestaw absolutnie odjazdowy. Sposób jego użytkowania jest prosty i - gwarantujemy - skuteczny. Kiedy przetniecie załączony do numeru kartonik we wskazanych miejscach, otrzymacie trzy gadżety. Zakładka na klwiaturę odstraszać będzie innych graczy, którzy często złośliwie zajmują nasze miejsce, kiedy tylko się oddalimy od komputera. Wywieszka na klamkę trzymać będzie z dala od Was przyjaciół oraz krewnych i zapewni Wam święty spokój - aby móc lepiej rozkoszować się grami. Kiedy zaś ci pierwsi i/lub ci drudzy zignorują te bariery, pozostaje jeszcze jedna możliwość - należy okazać im nasz Certyfikat Nałogowego Gracza. Efekt murowany. Powala największych twardzieli.




<---- Zobacz co było na odwrocie Techtoorkowego Niezbędnika Gracza (kliknij żeby powiększyć).



Wymiary Techtoorkowego Niezbędnika Gracza: 21,5x30,5 cm (był trochę większy niż czasopismo).

Secret area na okładce numeru 12/02

Okładka numeru 12/02 miała z prawej strony skrzydełko o szerokości 6,5 cm, które po zamknięciu stanowiło część okładki, a po otwarciu odsłaniało szeroki na 12,5 cm obszar "Secret area". Niżej są skany okładki ze skrzydełkiem zamkniętym i otwartym. Zobacz --> powiększony obszar Secret area.


skrzydełko zamknięte

skrzydełko otwarte

Okładki

1992


Numer zerowy

1993


1/93
styczeń

2/93
luty

3-4/93
marzec-kwiecień


5-6/93
maj-czerwiec

7-8/93
lipiec-sierpień 1993

9-10
IX-X 1993

11-12
XI-XII 1993

1994


1/94

2/94

3/94

4/94

5/94

6/94
 

7-8/94

9/94

10/94

11/94

12/94

1995


1/95

2/95

3/95

4/95

5/95

6/95
 

7/95

8/95

9/95

10/95

11/95

12/95

1996


1/96

2/96

3-4/96

5/96

6/96
 

7/96

8/96

9/96

10/96

11/96

12/96

1997


1/97 (49)

2/97 (50)

3/97 (51)

4/97 (52)

5/97 (53)

6/97 (54)
 

7/97

8/97 (56)

9/97 (57)

10/97 (58)

11/97 (59)

12/97 (60)

1998


1/98 (61)

2/98 (62)

3/98 (63)

4/98 (64)

5/98 (65)

6/98 (66)
 

7/98 (67)

8/98 (68)

9/98 (69)

10/98 (70)

11/98 (71)

12/98 (72)

1999


1/99 (73)

2/99 (74)

2/99 (74) CD

3/99 (75)




Brak
okładki
3/99 (75) CD
 

4/99 (76)




Brak
okładki
4/99 (76) CD

5/99 (77)

5/99 (77) CD

6/99 (78)

6/99 (78) CD
 

7/99 (79)

7/99 (79) CD

8/99 (80)




Brak
okładki
8/99 (80) CD

9/99 (81)




Brak
okładki
9/99 (81) CD
 

10/99 (82)

10/99 (82) CD

11/99 (83)

11/99 (83) CD

12/99 (84)

12/99 (84) CD

2000


1/00 (85)

1/00 (85) CD

2/00 (86)

2/00 (86) CD

3/00 (87)

3/00 (87) CD
 

4/00 (88)




Brak
okładki
4/00 (88) CD

5/00 (89)

5/00 (89) CD

6/00 (90)

6/00 (90) CD
 

7/00 (91)




Brak
okładki
7/00 (91) CD

8/00 (92)




Brak
okładki
8/00 (92) CD

9/00 (93)




Brak
okładki
9/00 (93) CD
 

10/00 (94)

11/00 (95)

12/00 (96)

2001


1/01 (97)

2/01 (98)

3/01 (99)

4/01 (100)

5/01 (101)

6/01 (102)
 

7/01 (103)

8/01 (104)

9/01 (105)

10/01 (106)

11/01 (107)

12/2001 (108)

2002


1/2002 (109)

2/2002 (110)

3/2002 (111)

4/2002 (112)

5/2002 (113)

6/2002 (114)
 

7/2002 (115)

8/2002 (116)

9/2002 (117)

10/2002 (118)

11/2002 (119)

12/2002 (120)

2003


1/2003

2/2003

3/2003


4/2003 (124)

5/03 (125)

6/03

7-8/03 (127-128)